minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Petit-chouer

Publicerad 2015-03-01 20:25:03 i Dessert, Godis, Tårtor / bakelser,

Petit-chouer tog ett bra tag innan jag vågade ge mig på för jag jag har alltid tyckt att det har verkat så himla svårt...Men så provade jag och jag blev faktiskt förvånad över hur lätt det var :)
Eftersom dom är osötade så kan man fylla dom med vad som Helst, jag har valt att fylla mina med två olika fyllningar , så hälften är med algrensbilarfluff och den andra hälften är fylld med ljuschoklad mousse :)




Petit-chouer
Ca 15st

2 dl vatten
50 gram smör
2 dl vetemjöl
3 ägg

Koka upp vatten och smör i en kastrull.
När smöret smält, ta av från värmen.
Tillsätt vetemjöl lite i taget och rör kraftigt med ex en träslev till smeten släpper från kanterna .
Tillsätt äggen, ett i taget och rör kraftigt mellan varje, smeten ska vara tjock och slät.
Lägg eller sprittsa smeten på bakplåtspapper
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Algrensbilarfluff 

2/3 bilar av en algrensbilar påse 
2dl vispgrädde

Värm grädden och tillsätt bilarna. Rör om tills bilarna har smält, det får ej koka..
Ställ att kallna i kyl några timmar.
Vispa sedan till fluff :)

Ljuschoklad mousse

100 gram ljus choklad
1 äggula
2 dl vispgrädde

Smält chokladen 
Tillsätt äggula, rör till en jämn smet
Värm grädden till ca 40 grader och häll i under omrörning
Låt kallna i kyl
Vispa sedan till en fluffig mousse :)

Klipp ett snitt i alla petit-chouer och sprittsa eller klicka dit fyllningarna.
Pudra med florsocker

Lycka till !!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela