minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Hallon pannacotta med kärleksmaräng och mörkchoklad

Publicerad 2015-03-21 21:15:17 i Dessert,

Det sägs att Alla goda ting är tre och i det här fallet så stämmer det verkligen ;)
Detta är en len hallonpannacotta med en söt maräng och mörkchoklad med ett litet hallon. Jag bestämde mig för att verkligen lägga min själ i denna dessert och det gav resultat :)







Hallonpannacotta :

1 tsk vaniljpulver
5 dl vispgrädde 
1/2 dl socker
200 gram hallon
2 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i blöt.
Koka upp grädde tillsammans med socker och vaniljpulver, låt koka 3 minuter.
Mixa hallonen och sila bort fröna ( lägg hallon i en sil och dra längs botten med en sked)
Lägg i hallonpuren i grädden och tillsätt sedan gelantinblad.
Häll upp i små burkar eller glas.

Kärleksmaränger:

3 äggvitor
2 dl socker
Ev karamelfärg

Vispa äggvitorna till skum.
Tillsätt lite socker i taget och vispa till en fast maräng.
Spritsa ut små hjärtan.
Doppa en liten sticka i röd  karamellfärg och gör små mönster i marängen. 
Gräddas i nedre delen av ugnen i 35 - 40 minuter i 150grader.


Mörkchoklad med hallon:

100 gram mörk choklad
Hallon

Hacka chokladen fint.
Smält 70 gram choklad över ett vattenbad eller i micron.
Tillsätt resterande choklad och rör tills den är smält. Klicka ut chokladen på bakplåtspapper och dra lätt med en sked så du får en droppformad choklad bit . Låt stelna och toppa med ett hallon och pudra över med florsocker :)

Lägg upp alla tre på en liten bricka, jag fjäskade lite för min Man så han gjorde 10 st små brickor till mig :) 

Lycka till !!! 







Kommentarer

Postat av: Miranda Björk fd. Östlund

Publicerad 2015-03-24 09:14:34

gud vad gott det såg ut!

Svar: Tack!!! :)
Min lilla rosa kakburk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela