minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Semlekladdkaka

Publicerad 2015-01-31 16:36:55 i Kakor, Tårtor / bakelser,

Semlor,semlor ,semlor och åter semlor ja dom finns överallt nu.. Men äntligen i lite andra former.. Denna makalöst goda kaka blev en favorit hos mig och min älskling :)




3 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
1 krm salt
100 gram mandelmassa
2 ägg 
150 gram smör

Sätt ugnen på 200grader.
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Riv ner mandelmassan och blanda i äggen. Smält smöret och blanda ner det i smeten.
Smöra och bröa en form (jag använde mig av mandelmjöl) häll i smeten i formen och grädda mitt i ugnen 15 - 20 minuter, kakan ska vara kladdig i mitten .
Skiva ev över 100gram mandelmassa och toppa med vispad grädde ;)

Lycka till alla semlebagare!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela