minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Nutella krans

Publicerad 2015-01-18 21:54:18 i Bullar,

Nu har jag äntligen vågat mig på att baka denna läckra nutella krans!! Jag trodde verkligen att det skulle bli en utmaning och antog den .men det var verkligen jätte lätt. Så tveka inte på att prova den här ;)




75 gram smör
2 1/2 dl mjölk
25 gram jäst
1/4 tsk salt
1/2 - 1 dl strösocker
3/4 tsk kardemummakärnor eller 1tsk malen kardemumma
Ca 6 -7 dl vetemjöl
1/2 burk nutella
1 ägg att pensla med.

Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37grader.
Smula jästen och rör ut med lite degvätska tillsätt resten av degvätskan och sedan salt,socker, mystär eller malen kardemumma och mjölet, spara lite mjöl till utbakningen.
Arbeta degen tills den släpper från bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt i ca 40 minuter.
Ta upp på mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet.
Dela degen i 4 lika delar.
Kavla ut varje deg och med hjälp av en utstickande eller tallrik ta ut rundlar ca 20 cm i diameter.
Stryk nutella på ena degplattan och lägg sedan över en ny platta, upprepa tills du har nutella mellan alla fyra plattor.
Flytta nu över den till en bakplåtspappersklädd plåt.
Ställ ett glas i mitten och skär genom degplattorna tills du har 16 skåror runt om degplattorna.
Ta nu bort glaset, ta två flikar och snurra två varv mot varandra och fäst sedan i hop dom. Fortsätt sedan så runt hela kransen. Låt jäsa 30 minuter. pensla sedan med det uppvispade ägget
Gräddas mitt i ugnen ca 20 minuter på 180 grader.
Lycka till!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela