minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Tekakor

Publicerad 2015-02-24 20:13:15 i Bröd,

Hej alla brödbagare .
Idag har jag bakat urgoda tekakor, och super snabbt gick det också ;) 45 minuter, helt perfekt när mina busiga barn vill vara med ;)
Och tekakorna är helt fantastiskt goda och luftiga, jag lovar att ni inte blir besvikna :)

100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
10 -12 dl vetemjöl 

Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt lite av degspadet, rör tills jästen är helt löst.
Tillsätt resten av degspadet, sirap och salt. 
Häll i mjöl lite i taget tills degen släpper kanten. Arbeta degen i 5 minuter.
Jäs 15 minuter.
Dela degen i 15 bitar och rulla till bullar, platta med handen och nagga lätt med en gaffel.
Jäs 5 - 10 minuter 
Platta lite lätt precis innan dom ställs in i ugnen.
Grädda tekakorna på 225 - 250 grader mitt i ugnen i 6 minuter eller tills dom har fått fin färg. 

Lycka till !! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela