minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Semlerulltårta

Publicerad 2015-02-17 19:54:03 i Tårtor / bakelser,

Nu är det semledagen och vad passar då bättre än en semlerulltårta??!! ;)


Rulltårta:

3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk
1 - 2 tsk kardemumma (efter smak)

Fyllning:

200 gram mandelmjöl
3 äggvitor
1 - 1 1/2 dl florsocker

Topping:
3 dl vispgrädde
1/2 - 1 msk vaniljsocker
Grovhackade mandlar

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.
Sikta i mjöl, bakpulver och kardemumma och vänd ner det i smeten.
Tillsätt mjölken och rör försiktigt ner den.
Bred ut på ett bakplåtspapper på en plåt och grädda den i mitten av ugnen i 250grader i 5 minuter. 

Vispa vitorna lätt och tillsätt mandelmjöl och florsocker rör till en jämn smet,

Bred mandelfyllningen på kakan och rulla ihop den.

Vispa grädde och vaniljsocker,
Skär rulltårtan i tjocka skivor.
Toppa med vispad grädde och hackade mandlar..

Lycka till alla semlebagare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela