minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

pepparkaksrulltårta med lingongrädde

Publicerad 2014-12-22 16:59:56 i Godis,

Idag kommer min kära svärmor och hennes man på besök, tänkte att det passar bra att bjuda på något enkelt så här 2 dagar innan jul :-)



En rulltårta smaksatt med peppsrkakskryddor och lingongrädde.




3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk nejlikor (malda)
1 tsk ingefära
1/2 dl grädde
3 dl vispgrädde (fyllning)
1-2 dl lingonsylt (fyllning)
Vispa ägg och socker pösigt (nästan vitt)
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner det i äggsmeten.
Tillsätt grädde.
Bred ut på ett bakplåtspapper och Grädda mitt i ugnen på 200°C i varmluftsugn(och 250°c i vanlig ugn. I 4 till 5 minuter.
Låt svalna.
Strö på socker och ta bort bakplåtspapperet.
Vispa grädden och blanda ner lingonsylt.
Bred på lingongrädden på kakan och rulla ihop den, ställ den i frysen en stund så går det lättare att skära fina skivor.

Lycka till :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela