minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

kromkakor fyllda med fudgefluff och after eightgrädde

Publicerad 2014-12-27 20:25:31 i Dessert,

Idag har jag experimenterat i köket, när man tröttnat på allt julgodis så är det perfekt att prova lite nytt ;-)






Kromkakor :

2 ägg
1 1/4 dl strösocker
125 gram Smör
2 dl mjöl

Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt mjöl och smör.
Vispa till en jämn smet.
Grädda kakorna i en rånhjärn. Ca 1-2 tsk smet per kaka. När den är färdig gräddad så lägg den över ett glas och forma till en skål.

Fudgefluff :

3 dl fudge
4 dl vispgrädde
1 1/2 dl brända mandlar

Värm fudgen lite lätt i micron ca 30 sekunder. Tillsätt 2 dl vispgrädde och rör till en jämn smet.
Vispa 2 dl grädde och vänd ner i smeten.
Kör mandlarna i en mixer eller matberedare till små små bitar och blanda i det i smeten.
Låt stå i kylen ett par timmar innan servering.

Aftereightgrädde :

1 dl vispgrädde
6 bitar aftereight

Vispa grädden,
Klipp små bitar av aftereighten och blanda i det i grädden.
Låt stå ett par timmar i kyl för att grädden ska få lite mint smak.

Klicka i fluffen och grädden i korgarna precis innan servering och dekorera med något gott du har hemma, jag dekorerade med sockergaller men skulle nog rekommendera lite frysta hallon till detta ;-)

Lycka till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela