minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Solrosbröd med morötter

Publicerad 2014-04-02 20:28:09 i , Bröd,

Idag har jag och Ellinor bakat ett jätte gott solrosbröd,










50 gram jäst
6 dl vatten
3 tsk salt
2 dl solrosfrön
2 st morötter
14 dl rågsikt

Gör så här

Smula ner jästen i en bunke.
Värm vattnet till 37°c rör ut jästen med lite av vattnet och tillsätt resten av vattnet. Blanda i salt, solrosfrön och morötter, tillsätt rågsikt tills degen släpper från bunkens kanter spara resten till utbakningen. Jäs under bakduk i 45 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den ordentligt. Dela den i två delar och forma till två stycken limpor, lägg dem i smorda och mjölade bakformar, låt jäsa ytterligare i 30 minuter. Pensla med vatten och strö över lite solrosfrön skär 3 st snitt med vass kniv. Grädda mitt i ugnen 25 - 30 minuter på 225°c

Lycka till :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela