minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Wienerbröd

Publicerad 2013-03-25 08:58:00 i Bullar,

Nu har jag äntligen vågat mig på att baka wienerbröd, det var många moment att göra men himla kul och väldigt mumsigt..
 
 
En wienerbrödsdeg bör vara så sval som möjligt, använd kylskåpskalla ingerdienser, kyl gärna mjöl och kavel också.  
 
 
 
 
 
Wienerbrödsdeg:
 
300 g Smör
50 g jäst
2 ½ dl kall mjölk
1 ägg
½ tsk salt
2 msk socker
ca 8 dl vetemjöl
 
Mandelmassa:
150 g mandelmassa
½ äggvita
 
Vaniljkräm:
 
2 msk vetemjöl
2 ½ dl mjölk
1 ägg
1 msk socker
2 tsk vaniljsocker
 
Pensling
äggvita eller ägg
 
Garnering
 
1 dl florsocker
ca 1 msk vatten
 
 
  • Ta fram smöret ur kylskåpetoch skär det i 10 skivor. lägg dem i rumstemperatur på ett bakplåtspapper.
  • Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör om tills jästen är upplöst. Blanda i ägg, salt socker och en del av mjölet. spar resten till utbakningen. Arbeta samman degen snabbt. Låt den vila i kylskåp i 10 minuter.
  • Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord till en platta, 30 x 40 cm. Lägg smöret på ena deghalvan så att den ligger 2-3 cm innanför degkanten. Vik upp kanterna över smöret och därefter den fria deghalvan. nyp samman kanterna.
  • Mjöla bakbordet lätt vrid degen ¼ varv kavla ut degen. den "stängda" delen ska vara vänd mot den som kavlar. Kavla försiktigt. Degen får inte spricka. Kavlar man för hårt och för länge blir bröden platta och hårda.
  • Vik degen i 3 delar på längden. Vrid den ¼ varv
  • Kavla ut den till drygt 1 cm tjocklek. Den "stängda" delen ska vara vänd mot den som kavlar. Vik den i 3 delar. Låt den vila i kylskåpet i 10-15 minuter.
  • Kavla ut degen på nytt till drygt 1 cm tjocklek. Dela den mitt itu. Låt delarna ligga i kylskåpet 15 minuter.
  • Gör under tiden vaniljkrämen, Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och de övriga ingerdienserna utom vaniljsockret. Sjud krämen tjock under omrörning. Låt den kallna. Tillsätt vaniljsockret.
  • Rör ut mandelmassan smidigt med lite äggvita.
  • Kavla ut de båda degbitarna till fyrkanter 36 x 36 cm. Skär dem i bitar, 9x9 cm. 
  • Lägg en klick mandelmassa i mitten på dem. vik upp hörnen och tryck till ordentkigt. Lägg på en klick vaniljkräm. Jäs Wienerbröden .1 - 1½ timme på sval plats.
  • Grädda mitt i ugnen 7-10 minuter. Låt Wienerbröden kallna. Glasera dem tunt med sockerglasyr.
 
                                                                Lycka till ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela