minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Grahamsbullar

Publicerad 2013-03-27 07:02:00 i , Bröd,

Idag ska vi på utflykt till Innovatum, och medtagen fika är en självklarhet :)  Färska hembakta grahamsbullar  hamnar i vår picknick korg tillsammans med massa annat gott :)
 
 
detta receptet ger 20 små matbullar,
 
50 g jäst
50 g smör
4 dl mjölk (3%)
2 tsk salt
1 msk socker
3 dl grahamsmjöl
¾ dl vetegroddar
5½ - 6½ dl vetemjöl
 
  • Smula ner jästen i en bunke.
  • Smält smöret, tillsätt mjölken och vär till 37ºC
  • Lös jästen med lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken och alla andra ingredienser, spara lite mjöl till utbakningen.
  • Arbeta degen smidig i en köksmaskin. 
  • Låt jäsa underbakduk 30 minuter.
  • Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda degen lätt och dela den i 4 delar, dela sedan den i 5 delar. (varje bit väger ca 50 g)
  • forma bitarna till bollar, lägg på plåtar med bakplåtspapper, pudra över lite mjöl och låt jäsa ytteligare 30 minuter.
  • Grädda bröden mitt i ugnen i 7 - 9 minuter på 225ºC
  • Låt dom svalna, 
                                                                  Lycka till ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela