minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Frukost gifflar

Publicerad 2013-03-25 07:16:30 i , Bröd,

Till våran söndags frukost blev det dessa goda giffla, himla lättbakade och väldigt goda.
 
 
125 g smör
75 g jäst
2½ dl mjölk
1 tsk salt
1 msk socker
7-8 dl vetemjöl
 
Pensling & garnering
1 ägg
vallmofrön
  • Smält smöret och låt det svalna
  • Smula ner jästen i en bunke, värm mjölken till 37º. Lös upp jästen med lite av mjölken och häll sedan på resten.
  • Tillsätt smör, salt och socker samt det mesta av mjölet. Knåda degen väl så att den blir slät och smidig samt släpper från bunken. Låt degen jäsa under bakduk, till dubbel storlek, ca 20 min.
  • Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela den i två delar. Kavla utt varje deg till en rund platta, ca 40 cm i diameter. Dela varje rundel i 6 lika stora trekanter. Rulla ihop varje trekant från den breda delen.
  • Lägg bröden med spetsen nedåt så att den låses fast, på en plåt med bakplåtspapper. Böj ändarnalite mot mitten så att giffeln bildar en lätt böj.
  • Sätt ugnen på 225º. Låt gifflarna jäsa under bakduk i ca 20 - 30 minuter.
  • Pensla bröden med uppvispat ägg och strö på vallmofrön. Grädda gifflarna näst längst ner i ugnen i 12 - 15 minuter. Låt svalna på galler.
  • Gifflarna är godast nybakade men de går även att frysa.
 
                                                     Lycka till ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela