minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

macarons med hallon

Publicerad 2013-01-25 22:50:31 i Kakor ,

Om man är sugen på nått sött, ja då är macarons helt perfekt. Jag skulle nog säga att macarons är en blandning mellan biskvi och maräng. Och dom är godast när dom är lite sega,
 
 
 Macarons
 
4st ägg
0,5 dl strösocker
150g skållad och malen sötmandel
4dl florsocker
röd hushållsfärg
 
 
Hallon smörkräm
 
100g mjukt smör
1,5 dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1st äggula
2-3 msk rårörda hallon
ev röd hushålls färg
 

        Gör så här:

  • Skålla och mal mandeln.
  • Sätt ugnen på 150ºC.
  • Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.
  • Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.
  • Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker, droppa i några droppar hushållsfärg.
  • Sprittsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar (som femkronor) på bakplåtspapper.
  • Låt kakorna vila på plåten ca 15 minuter för att förhindra att dom spricker i ugnen.
  • Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de ska vara lite mjuka i mitten.
  • Dra bort bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.
 
           Smörkräm:
 
  • Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.vispa ner äggulan.
  • tillsätt hallonen och ev lite röd hushållsfärg.
  • klicka ut smörkrämen på undersidan av 25 st av kakorna.
  • Lägg resten av kakorna över som lock.
 
                                                                  Lycka till ♥
 

 

          

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela