minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Chokladpraliner med en ljus chokladmousse med smak av kaffe och sheridan´s

Publicerad 2013-01-27 19:00:00 i Godis,

Choklad praliner är såå mumsigt, jag ska jobba i natt och tänkte överraska dom andra i natt personalen :)   
choklad kan faktiskt vara lite klurigt att arbeta med, det är lätt att det skär sig när man tillsätter andra ingerdienser, så därför är det viktigt att ha rätt temperatur.
 
 
 
Till dessa chokladpraliner behöver man en gjutform, det finns att köpa i vissa matbutiker, pysselbutiker eller på internet, 
 
smält mörk choklad och häll i formen, låt stelna en liten stund och vänd sedan upp och ner på formen och låt överflödig choklad rinna ur. ställ kallt och låt stelna.
 
Choklad mousse
 
100g ljus choklad
2 äggulor
3msk florsocker
½ dl starkt kaffe
2½ dl vispgrädde
ev sheridan´s
 
  • smält chokladen, låt svalna till ca 40º
  • tillsätt ägg, ett i taget och blanda, ( äggen är bäst om dom är rumstempererade) För kalla ägg gör så att chokladen stelnar)
  • tillsätt kaffe och florsocker och och ev lite sheridan´s och blanda väl,
  • vispa grädden tills den blir lite toppig, blanda i den i chokladen och ställ kallt i minst 1 timma.
  • ta ut pralinskalen och fyll med moussen, 
  • lägg ett lager mörk choklad över gjutformen, och stryck ut och skrapa av resterande choklad.
  • ställ kallt en stund
  • tryck ut chokladpralinerna, bjud vänner och njut :)
 
 
                                                         Lycka till ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela