minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Morotstårta

Publicerad 2013-02-22 20:17:27 i , Tårtor / bakelser,

Morotstårta är mumsigt och man kan ju iallafall försöka inbilla sig att det är nyttigt ;) 
Med cream cheesefrosting, valnötter kanel och kokos blir den lite extra lyxig, och om man får säga det så är det faktiskt den godaste och saftigaste morotskaka jag någonsin har ätit ;) 
 
 
 
Morotsbotten
 
150g smör
3 stora ägg
1½ dl strösocker
1½ dl muscovadosocker (hårt packat i måttet)
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
1 tsk kanel
250 g morötter
100 g valnötter
1½ dl äpplemos 
 
 
Cream cheesefrosting
 

100 g rumsvarmt osaltat smör
300 g philadelphiaost
3½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
 
Dekoration
kokos 
 
       Morotsbotten
  • Värm ugnen till 175ºC.
  • Smörj och mjöla en rundform gärna med avtagbar botten.
  • Smält smör och låt det svalna
  • Vispa ägg, strösocker och muscovadosocker ljust och fluffigt. Blanda ner smör ovh vaniljsocker vispa lite till.
  • Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel och sikta sedan ner det i smeten. vispa tills smeten precis går i hop.
  • Skala och riv morötterna fint. Hacka nötterna. Vänd ner morötter, nötter och äppelmos i smeten. häll smeten i bakformen.
  • Grädda morotsbottnen i 40 - 45 minuter.
 
       Creme cheesefrosting

  • Vispa smöret vitt. tillsätt philadelphiaosten och vispa till en jämn tjock smet.
  • Tillsätt florsocker och vaniljsocker och vispa ännu mer. Låt stå i kylen en stund om frostingen är för lös
  •  
  • Dela morotsbottnen på mitten, så du får 2 tunnare bottnar.
  • Lägg det första bottnen på ett tårtfat.
  • Bred ett jämt tunt lager med frosting över bottnen.
  • Bred resten av frostingen över hela tårtan och strö sedan utt ett lager kokosflingor över frostingen. tryck eventuellt lite med handflatan så att kokosen fastnar. 
 
                                                          Lycka till ♥

  •  
 
 

Kommentarer

Postat av: Åsa Ekekrantz

Publicerad 2013-02-23 08:04:58

Så ljuvligt försvinnande god

Svar: :)
Min lilla rosa kakburk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela