minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Knapriga baconmuffins

Publicerad 2013-02-07 19:54:22 i Muffins,

 
Matiga muffins är helt perfekt för mellanmål och utflykter. och det går hem hos barnen ;)
Det går att variera i alla smaker, så man kan ta lite av vad man har hemma ;)  
 
 
12 st
 
250g rökt bacon (svålfri)
7 msk rapsolja eller olivolja
1 gul lök, finhackad
280g vetemjöl
1 msk bakpulver
½ krm salt
svartpeppar
2 medelstora ägg
2½ dl lättmjölk plus lite yoghurt eller cremefraiche
 
 
  • Sätt ugnen på 200ºC. smörj en muffinspanna med 12 fördjupningar eller ställ 12 muffins formar på en plåt. skär baconskivorna i bitar men spar 3 skivor till garnering. skär var och en av dessa i fyra bitar tvärsöver och ställ åt sidan.
  • hetta upp 1 msk av oljan i en stekpanna. lägg i löken och stek i ca 2 min tillsätt baconbitarna och stek i 5 min till eller tills bacon bitarna är knapriga. ta av från värmen och låt svalna.
  • Blanda under tiden samman mjöl, bakpulver, salt och svartpeppar i en stor bunke.
  • Vispa ihop äggen och tillsätt mjölk och yoghurtblandningen samt oljan. gör en fördjupning i de torra ingredienserna, häll i äggblandningen och baconbitarna, rör om tills allt är blandat men rör inte förlänge.
  • fördela smeten i muffinsformarna, lägg en sparad baconbit på varje muffins. grädda muffinsen i 20 min tills de har höjt sig ordentligt är gyllenbruna och känns fasta.

 

                                                                       LYCKA TILL ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela