minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Valnötsbröd

Publicerad 2012-09-21 11:37:26 i Bröd,

Fredagsmys frukost blev det idag,  jag bakade ett gott och lätt valnötsbröd, och det blev verkligen såå gott. detta hamnar lätt under mina favoriter..
 
 
Valnötsbröd
 
25 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
1½ tsk salt
100 g valnötskärnor
5 dl finmalt rågmjöl
7 - 8 dl vetemjöl special
 
  1. Smula jästen i en bunke
  2. Värm vattnet till 37°, rör ut jästen med lite av vattnet.
  3. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sönderbrutna valnötter, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
  4. Arbeta i hop till en smidig deg.
  5. Låt jäsa övertäckt med en bakduk ca 45 minuter.
  6. Knåda degen lätt på mjölat bakbord.
  7. dela degen i 2 delar och forma dem till runda bullar eller limpor. Lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper.
  8. Jäs med eller utan bakduk ca 30 minuter.
  9. sätt ugnen på 225°
  10. pudra lite mjöl över bröden och skär några skåror med en vass kniv.
  11. sätt in plåten i nedre delen av ugnen och sänk samtidigt värmen till 200°.
  12. Grädda 35 - 40 minuter.
  13. Lät brödet svalna på galler med eller utan bakduk beroende på om man vill ha knaprig eller mjuk skorpa.
                                                         Lycka till ♥
 

Kommentarer

Postat av: Ulrika Berglund Cardebrandt

Publicerad 2012-11-18 16:52:13

Hej Ulrika här från cheerleadingen Gud va roligt att ha en egen bakblogg får allt fundera på detta :) har du Facebook oxå? Med vänlig hälsning, Ulrika

Svar: Hej :) ja, men som sagt jag är lite dålig på att uppdatera, men ska slänga ut lite gott senare ;) Har facebook (wibecke wik ) lägg till mig så jag kan få lite mer bak inspiration ;)
Min lilla rosa kakburk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela