minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Regnbågstårta

Publicerad 2012-09-01 00:27:00 i Tårtor / bakelser,

Nu äntligen ska jag samla ihop mina recept, provbaka massa nytt och dela med mig till er :)
det blir nog en hel del mumsig, men vissa saker kan kanske bli en utmaning. 
Tänkte ge ett smakprov direkt, eftersom våra tjejer här hemma nyss har fyllt år så har det ju blitt en del mumsigt, Jag gjorde en Regnbågs tårta (Recept hämtat från "Lomelinos tårtor") den va en fröjd för ögat men lite klurig att göra..
 
 

 Regnbågstårta 8-10 Bitar
 
Regnbågsbottnar
125 g rumsvarmt smör
3½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
8 dln vetemjöl
1 msk bakpulver
2½ dl mjölk (3%)
3 stora äggvitor
rosa pastafärg (finns bla.att köpa på butiken pyssla mera)
 
Vaniljsirap
½ dl strösocker
½ dl vatten
¼ tsk vaniljpulver
 
Marängfrosting
5 stora äggvitor
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
 
Regnbågsbottnar
  1. Värm ugnen till 175*.
  2. Smörj och mjöla 5 bakformar (grädda dock högst 3 formar samtidigt), ca 15 cm i diameter, eller baka i omgångar i samma form.
  3. vispa smör, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt.
  4. blanda mjöl och bakpulver i en skål.
  5. tillsätt mjölblandningen och mjölken i omgångar till smörsmeten. vispa till en jämn smet.
  6. vispa äggvitorna till ett fast skum i en torr och ren skål.
  7. vänd försiktigt ner lite i taget av äggvitorna i smeten. Fördela smeten jämt i fem olika skålar. Lämna en skål med ofärgad smet och färga resten i olika starka nyanser av rosa (eller önskad färg). Använd så kallad pasta pastafärg och inte karamellfärgeftersom den gör att smeten blir för lös.
  8. Grädda bottnarna i de fem formarna eller i samma form i omgångar i 25 - 30 min.

 

Vaniljsirap

  1. Blanda socker, vatten och vaniljpulver i en kastrull.
  2. Koka upp och låt sjuda i cirka 10 minuter. Låt svalna
 
Marängfrosting
 
1. Häll äggvitor, socker och vaniljsocker i en värmetålig skål och placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Vispa hela tiden med en handvisp, tills blandningen är cirka 65* eller sockerkristallerna har smält. Ta bort skålen från värmen.
2. Vispa blandningen med elvisp eller med hjälp av en köksassistent till en fluffig och vit marängsmet. Vispa ända tills du har en sval och tjock smet, vilket kan ta upp till 10 minuter.
 
Sätta ihop tårtan
  1. Lägg den första botten på ett tårtfat eller en tårtbricka. Börja med det ofärgade eller det starkast färgade lagret längst ner, vilket du vill. pensla på vaniljsirap och bred på ett tunt lager marängfrosting. upprepa tills du har använt alla bottnarna.
  2. Lägg på ett tunt lager marängfrosting över hela tårtan och låt stelna en stund i kylen, i 10-15 minuter.
  3. Lägg på ett tjockt lager frosting över hela tårtan. Gör vågmönstret genom att trycka till frostingen med en vinkel palett eller sked.
  4. Dekorera med en eller flera vimplar av grillpinnar och fint färgat papper.
(Jag strödde även på små ätbara glitter stjärnor som jag har inhandlat påbutiken  pyssla mera, etage trollhättan)
 
 
Lycka till .
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela