minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Frukostbröd

Publicerad 2012-09-02 11:25:13 i Bröd,

Godmorgon ♥
 
Söndagar är så härliga, riktiga slappar dagar ;)
Idag började jag och Ellinor morgonen med att baka bröd, riktigt myspys i köket :)
Vi gjorde ett av barnens favorit bröd, Långpannebröd.. Det är såå enkelt att göra..
här kommer lite bilder och receptet :)


Långpannebröd
 
3 dl Havregryn
6 dl Mjölk
50 g Jäst
1 dl Matolja
1 msk socker
1½ tsk salt
12 - 13 dl Vetemjöl / Rågsikt
(Garnera ev. med Havregryn eller Solroskärnor
 
  1. Blanda havregryn och 3 dl mjölk i en skål, låt svälla ca 5 minuter
  2. Smula ner jästen i blandningen.
  3. Värm matoljan och resten av mjölken till 37*
  4. Häll den ljumna mjölken över havreblandningen, blanda väl och se till så att jästen löser sig riktigt.
  5. Tillsätt resten av ingredienserna blanda till en jämn deg.
  6. Låt jäsa under en bakduk i 30 minuter.
  7. kavla ut degen i en mjölad långpanna, skär med en mjuk kniv så stora brödbitar du vill ha,
  8. strö ev. över solroskärnor eller havregryn.
  9. Låt jäsa under en bakduk i 30 minuter.
  10. Grädda mitt i ugnen på 225* - 250 *  i 20 minuter
 
Lycka till ♥
 
 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2012-09-02 19:17:14

Åh vilken härlig frukost! :-)

Svar: ja, visst är det :) föresten så har jag en överraskning till dig Louise ;)
Min lilla rosa kakburk

Postat av: Madelaine Hallin

Publicerad 2012-09-02 19:28:58

Det låter gott o lätt, den ska jag prova!! Kram grannen

Postat av: Madelaine Hallin

Publicerad 2012-09-02 19:29:25

Det låter gott o lätt, den ska jag prova!! Kram grannen

Svar: ja, det är verkligen så enkelt och gott ;) kram på dig
Min lilla rosa kakburk

Postat av: Tiina

Publicerad 2012-09-03 14:19:19

Kul med lite inspiration, tack!

Svar: ja, jag hoppas att ni inspireras :)
Min lilla rosa kakburk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela