minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Pepparkaksdeg

Publicerad 2012-11-26 22:21:40 i Jul,

Nu är jul känslorna på riktigt, julens första pepparkaksdeg är bakad och medans den knådades i assistenten så passade jag på att njuta av lite glögg och julmusik. Jösses va jag älskar julen. det är den absolut bästa tiden på året. I morgon när alla barnen är hemma från dagis och skola då är degen färdig för att bakas ut. 
 
 
Det blir ca 250 pepparkakor.
 
300 g smör
5 dl socker
1 dl ljus eller mörk sirap
1 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk malda kryddnejlikor
2 tsk kardemumma, stött eller mald
1 msk bikarbonat
2 dl vatten
1½ liter (900 g) vetemjöl
 
  • Rör rumsvarmt smör,socker och sirap smidigt
  • Rör ner kryddorna och bikarbonaten, tillsätt vattnet och sedan mjölet
  • Låt ligga övertäckt i kylskåp minst 1 dygn
  • Tryck ut pepparkakor och grädda i mitten av ugnen på 200 - 225ºc i 4 - 5 minuter
 
Lycka till ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela