minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Kokos toppar

Publicerad 2012-11-19 07:15:13 i Kakor ,

Detta är verkligen en riktig socker kick ;)  men med mörk choklad och lite kaffe till blir det en riktig delikatess :)
receptet ger ca 50 ´kokos toppar
 
 
Ingredienser:  
 
200 g vatten
3 g agar agar
200 g vatten
450 g socker
100 g glykos180 g äggvita ( ca 6 st)
50 g socker
ett par droppar citronsaft
 
Till doppning:
400 g mörkchoklad ( 56%)
 
200 g riven kokos att rulla dom i.
 
Jag använde mig av smörgås rån  som botten.
 
  • Värm vattnet till 35 - 40 º och vispa ner agar agar med elvisp. täck över med plast och låt svälla i minst 30 minuter.
  • Koka upp agar-agar lösningen i en liten kastrull under omrörningmed visp och ställ åt sidan.
  • väg upp vatten, 450 g socker och glykos i en liten kastrull och koka upp på spisen. skumma sockerlagen med en liten tesilså att eventuella orenheter försvinner.
  • Doppa en pensel i kallt vattenoch pensla inuti kastrullen då och då för att få en kristallfri sockerlag. koka till 110º, häll i agar-agar-lösningen i koket och ta kastrullen av plattan.
  • häll äggvita, 50g socker och citronsaften i en absolut ren bunke av glas eller metal och vispa till en fast maräng med elvisp på mellan hastighet.
  • sätt kastrullen på spisen igen och koka ständigt under nedtvättning av kastrullens kanter till 116º
  • häll den varma sockerlagen ner i marängenunder konstant vispning och vispa ytteligare i 5 minuter.
  • fyll skummassan i en spritspåse med en stor slät tyll och spritsa små "bollar" sprittsa dom  på små runda smörgåsrån eller direkt på bakplåtspapper. Låt dom stelna i ett par timmar.
  • smält chokladen i vattenbad, doppa topparna och rulla dom sedan i kokos.
 
Lycka till ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela