minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Kanelbullar

Publicerad 2012-11-19 06:48:00 i Bullar,

Inget slår väl kanelbullar och mjölk, många barndoms minnen väcks :)

 
Recept:

150 g rumstempererat smör

 5 dl mjölk

50 g jäst

½ tsk salt

1 - 1½ dl socker

1 ½ tsk kardemummakärnor eller 2 tsk malen kardemumma

ca 1,3 liter mjöl

Fyllning:

100 g smör

1 dl socker

2 tsk kanel

Pensling och garnering:

1 ägg

pärlsocker

  • Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken, värm till 37°C
  • Lös upp jästen i en bunke med lite av degspadet,
  • tillsätt resten av degspadet och sedan salt, socker nystött eller malen kardemumma och ca 2/3 av mjölet
  • arbeta så att degen blir blank och smidig
  • tillsätt ytteligare mjöl men spara 1-2 dl till utbakningen.
  • degen är färdigarbetad när den släpper från bunkens kanter
  • täck med bakduk, jäs till dubbel storlek ca 30 - 40 min
  • arbeta degen några min i bunken
  • lägg upp degen på mjölat bakbord knåda i resten av mjölet.
  • dela degen mitt i tu,
  • kavla varje del till rm rektangulär platta
  • rör samman ingredienserna till fyllningen, bred ut den på degen, rulla samman och skär i jämn stora bitar,
  • lägg dom med snitt ytan uppåt i pappersformar eller på bakplåts papper.
  • jäs under bakduk till dubbelstorlek ( ca 30 - 40 min)
  • pensla med ägg och strö på pärlsocker.
  • Grädda mitt i ugnen 8 - 10 min.

 

Lycka till ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela