minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Deg till pepparkakshus

Publicerad 2012-11-27 21:35:07 i Jul,

Nu är det snart dags att börja med hus bak. funderar fortfarande på vad det ska bli för hus iår vi har haft allt från Eifeltornet till vårt eget hus, pepparkaks hus är en självklarhet för mig, Min morfar var konditor och bakade  hus till oss med belysning i :)  när julen närmade sig slutet så samlades vi runt mormor och morfars köksbord och fick vara med och riva det fina konstverket :)  Jösses vilka underbara minnen ♥
Här kommer ett bra recept på pepparkaks hus.
 
1½ dl socker
1 dl ljus eller mörk sirap
50 g smör eller magarin
½ msk malen kanel
½ msk malen ingefära
½ msk malda kryddnejlikor
1½ dl mjölk
½ msk bikarbonat
8 - 9 dl vetemjöl
 
  1. Blanda socker, sirap och fett i en kastrull. värm tills fettet smält. Tillsätt kryddor och mjölk och låt blandningen kallna.
  2. blanda bikarbonat och mjöl och tillsätt den kalla blandningen, arbeta ihop till en fast och smidig deg, svep in degen i folie och låt den vila i kylskåp minst ett dygn.
  3. rita mallar på ett rutat papper, ( detta sköter johan, så om ni vill ha tips får ni be honom ;) )
  4. sätt ugnen på 175ºc
  5. knåda degen på mjölat bakbord till en smidig deg, kavla ut tills degen är 2 - 3 mm tjock, provbaka gärna en kaka. om kakan flyter ut tillsätt lite mer mjöl.
  6. grädda i mitten av ugnen.

Gräddnings tid:

större delar: 10 - 15 minuter

Mindre delar 5 - 7 minuter

 

Lycka till ♥

 

                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela