minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Chokladfudge tårta

Publicerad 2012-11-24 19:48:00 i Tårtor / bakelser,

Lördags middagen avslutades med en mumsig chokladfudge tårta, lilla Ellinor hjälpe till med baket hon verkligen älskar att hjälpa till i köket :)  hon vill vispa och smaka och smaka och vispa lite till ;)  hoppas det håller i sig länge..
 Här är resultatet..
 
Glasyren skulle nog ha kokat 2 min till och kakan skulle ha svalnat lite mer innan glasyren häldes på ;) men god det var den iallafall :)
 
här är receptet:
 
150 g smör
2 st ägg
2½  socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
 
Glasyr:
 
1½ dl vispgrädde
1½ dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad ( 70%)
75 g smör
 
Garnering:
kakao
 
  • Sätt ugnen på 175ºc
  • smält smöret och låt det svalna.
  • Vispa ägg socker och vaniljsocker poröst, tillsätt kaffe
  • Sikta i mjöl kakao och bakpulver. rör i det smälta smöret
  • Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 20 min, låt kakan svalna i formen
  • Blanda grädde, socker´, sirap och choklad i en kastrull, låt det koka under omrörning i några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på kakan och låt den kallna.
  • Pudra över kakao.
 
Lycka till ♥
 

Kommentarer

Postat av: Johanna Skarp

Publicerad 2012-11-24 20:40:44

Gud vad jag skulle behöva dig i en låda här hemma och plocka fram när det behöver bakas. Du får det att låta och se så enkelt ut. Du är bara bäst!
Saknar dig vännen!

Svar: Åååå va söt du är :), saknar dig med , vi bokar in en date snart...
Min lilla rosa kakburk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela