minlillarosakakburk.blogg.se

Jag Älskar att baka, det blir allt från småkakor och bröd till bakelser och tårtor, I min lilla rosa kakburk har jag tänkt att samla min godaste recept.

Choklad fudge

Publicerad 2012-11-20 20:29:48 i Godis, Jul,

Nu börjar julkänslorna krypa runt här på Drevenhills, tänk om 2 veckor är det Advent!!  jösses vad jag längtar!
Nu blir det mycket bakande en tid fram över, med goda jul bröd och massa gott godis :)
Idag bakade jag en chokladfudge, såå himla god ;)  
 
 
ca 60 st.
 
1 ½ dl kakao
5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 krm salt
2 dl vispgrädde
25 g smör
 
  • Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. låt alltsammans koka på ganska stark värme utan lock tills smeten är simmig 20 - 30 minuter. rör i massan då och då.
  • pröva att fudgen är färdig genom att göra ett kul prov, (häll lite smet i kallt vatten, går det att rulla en kula av det då är det färdig kokat. kokar man med termometer skall den visa 120ºc
  • forma en låda av aluminium folie 20x20cm och smörj den eller lägg bakplåts papper i en liten ungsform.
  • häll upp massan i en skål och vispa, gärna med elvisp. tills smeten är tjock.
  • häl upp massan i formen och låt stelna.
  • skär i bitar, små bitar smakar bäst då den är väldigt söt.
 
Lycka till ♥

Kommentarer

Postat av: Tiina

Publicerad 2012-11-20 21:29:57

Yummie!

Svar: det kan jag lova ;)
Min lilla rosa kakburk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Min lilla rosa kakburk

Hej! Wibecke heter jag som skriver i den här bloggen, och här har jag tänkt att dela ett av mina största intressen Bakning :) Jag älskar att exprementera och att utmana mig själv.. och jag hoppas jag kan inspirera andra till att börja baka :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela